Özel Haber-Pegasus’ta işten çıkartılan işçiler Halkweb’e konuştu: Son aldığımız zam 2 TL’ydi

Pegasus Hava yollarında DİSK'e bağlı Nakliyat İş Sendikası'na üye olan işçiler işten çıkartıldı. İşçiler Halkweb’e konuştu.

HALKWEB ÖZEL HABER –HÜREYRA OFLAZ

Pegasus’ta çalışan 40’a yakın işçi, pandemi döneminde yürürlükte olan işten çıkarma yasağının 1 Temmuz’da son bulmasının ardından işten çıkarıldı. İşten çıkarılan çalışanlara noter aracılığıyla gönderilen yazılarda, gerekçe olarak “performans düşüklüğü” gösterildi.

İşten çıkarılanların büyük çoğunluğunun pandemi döneminde çalışanların sorunlarının arttığını belirterek Pegasus’ta çoğunluğu elde etmek için çalışmalarına hız veren DİSK’e bağlı Türkiye Devrimci Kara, Hava ve Demiryolu Taşımacılığı İşçileri Sendikası (Nakliyat-İş) üyesi olması ise dikkat çekti.

İşten atılan işçiler Pegasus Genel Müdürlüğü önünde direnişe geçtiler. Halkweb olarak direnişe geçen Pegasus işçileriyle konuştuk.

Merhaba, öncelikle sizi tanıyabilir miyiz?

Merhaba, ben Çağrı Kürü

Kaç yıldır, bu sektöre hizmet veriyorsunuz? Pegasus’ta çalışma koşullarınız nasıl?

Çağrı Kürü: Pegasus Hava Yollarında 7 yıldır kabin amiri olarak çalışıyordum.

‘İNSANLARIN KORKUSUNU YENMEYE ÇALIŞTIM’

Nakliyat İş Sendikası’na üye olma sürecinizi anlatır mısınız? İşten çıkarılma, direnişe başlama sürecinizi ve bu süreçte neler yaşadığınızı bize anlatabilir misiniz?

6 Temmuz’da işten çıkartıldım. Uzun süredir haklarımızı alamadığımız için yasaları okudum, sonrasında DİSK Nakliyat-İş Sendikası’nın mücadeleci olduğunu, işçilerin yanında olduğunu keşfettim ve irtibata geçtim. Bireysel görüşme talebime cevap veren Başkanımız Ali Rıza Küçükosmanoğlu’nun da verdiği güvenle sendikal faaliyetlere başladım. Sendikal çağrı videosu çektim, insanların korkusunu yenmeye çalıştım ve büyük bir kitleyi bir araya getirdim. Katılanlarla birlikte faaliyetlerimiz devam ediyor. İşsiz kalsak bile maddi manevi Nakliyat-İş Sendikası desteği ile hedefimize yürüyoruz. Dava sürecimiz başladı, şu anda 9 tane avukatım var. Başkan Ali Rıza Küçükosmanoğlu’na tekrar teşekkür ederim. Süreç zorlu başladı, hukuk dışı çok fazla uygulama yapıldı. Kovid sonrası aşı uygulamaları, düşük maaşlar, hasta olmayın baskısı, sağlık raporu almayın baskısı, kilo almayın baskısı, kilo alırsanız ücretsiz izin veririz baskısı, durmadan devam etti. Zaten uzun yıllardır Mikro Management denen bir yönetim biçimiyle yönetiliyoruz. Yöneticiler iyi bilirler. Artık dayanamadık ve süreci başlattık.

‘İNSAN HAKLARINA AYKIRI’

Son olarak eklemek istediğiniz bir şey var mı?

Çağrı Kürü: Bizlere yapılanlar temel insan haklarına aykırı ve bütün yargı mercilerine başvuracağız, kılıfına uydurularak işten çıkartılmayı kabul etmiyoruz. Bireysel hiç sorunum yok, söylediklerim hepimize uygulanıyor. Arkadaşlarım korkmasınlar, sendika olarak Ali Rıza Küçükosmanoğlu başkanımızın sözünü aldık. Bütün meslektaşlarımızın yanındayız. Bütün arkadaşlarıma emniyetli uçuşlar dilerim. Ben mesleğimi çok seviyorum, Sendikalı olur olmaz inşallah geri döneceğim, bütün meslektaşlarıma sevgilerimi iletiyorum.

Merhaba, öncelikle sizi tanıyabilir miyiz?

Merhaba, ben Taner Kahraman

‘SON YAPILAN ZAM 2 TL’

Kaç yıldır, bu sektöre hizmet veriyorsunuz? Pegasus’ta çalışma koşullarınız nasıl? Nakliyat-İş Sendikası’na üye olma sürecinizi anlatır mısınız?

Taner Kahraman: Pegasus Hava Yollarında 4,5 yıl yer hizmetlerinde, 1,5 yıl kabin hizmetlerinde toplam 6 yıl çalışmaktaydım. Maaş düşüklüğünden dolayı kabin hizmetlerine geçmek istedim ama durum orada da aynıydı. Son yapılan sektör (uçuş tazminatı) zammı 2 TL gibi komik rakamdı. Pandemiden kaynaklı enflasyon zammı hiçbir şekilde yapılmamıştır. Bu durumlardan kaynaklı Nakliyat-İş Sendikası’na üye oldum ve bir telefon ile işten çıkartıldım. Bazı uçuşlarımızda uçak içerinde yaklaşık 5 saat veya daha fazla beklediğimiz oluyordu, sırf yakıt tasarrufu adı altıda uçaktaki tüm klimaları kapatıp kışın buz gibi uçakta, yazın aşırı sıcakta bekletiliyorduk. Ayrıca şirketin tasarruf  baskısı sürekli üzerimizdeydi. Aşırı  sıcak ve soğuktan kaynaklı hastalandığımızda neden rapor aldın baskısına maruz bırakılıyorduk.

‘YÜZÜMÜZE DAHİ BAKMADAN…’

İşten çıkarılma, direnişe başlama sürecinizi ve bu süreçte neler yaşadığınızı bize anlatabilir misiniz?

Taner Kahraman: Ayrıca çıkartılma sürecinde hiçbir şekilde ne yıllık izin ücretlerimiz ne de ihbar ücretlerimiz hakkında en ufak bilgi dahi vermediler. Yetmezmiş gibi sadece hak edişlerimizi almak için Sendika Başkanımız ile Genel Müdürlüğe gittiğimizde yüzümüze dahi bakmadan polis zoruyla Genel Müdürlükten zorla çıkartıldık.

Son olarak eklemek istediğiniz bir şey var mı?

Taner Kahraman: Şuan hala çalışmakta olan özellikle kabin ve kokpit ekibinde arkadaşlarımı Nakliyat-İş Sendikası’na davet ediyorum. Unutmasınlar ki biz onlardan daha güçlüyüz!

Merhaba, öncelikle sizi tanıyabilir miyiz?

Merhaba, ben Gökçen Elif Karaltı.

Kaç yıldır, bu sektöre hizmet veriyorsunuz? Pegasus’ta çalışma koşullarınız nasıl?

Gökçen Elif Karaltı: Pegasus Hava Yollarında 4,5 yıl yer hizmetlerinde, 2019’dan beri de kabin memuru olarak görev yapmaktaydım. Son iki aydır kısa çalışmaya çıkartılmıştım. Hiçbir gerekçe gösterilmeden telefonla işten çıkartıldım. Evimi zorunlu tutulduğu için havalimanı yakınındaki bir yere taşıdım fakat ikamet bölgeleri de pilotlar hariç yalnızca personelin zorunlu kılındığını öğrendim.

‘PEGASUS KENDİNE YAKIŞANI YAPTI’

Nakliyat-İş Sendikası’na üye olma sürecinizi anlatır mısınız? İşten çıkarılma, direnişe başlama sürecinizi ve bu süreçte neler yaşadığınızı bize anlatabilir misiniz?

Gökçen Elif Karaltı: Uçuş işletme içerisinde departmanlar arası ayrımı biliyoruz. Son iki aydır şirket içi whatsapp gruplarında, şirketin daha önceden belirlemiş olduğu provakatör bir amirin, tüm sendika ile olan yazışmaları eksik ve çarpıtılarak negatif bir amaçla personellere lanse edildi. Çıkarılan tüm sendikalı personeli ismen ve  tek tek sosyal medya üzerinden tespit ettiler. Bu şekilde amaçları kabin ve kokpit çalışanlarına göz dağı vermekti. Bizleri telefonla çıkartırken ya da sonrasında içeride kalan izin ücretlerimizle ya da çıkarılma sebebimizle ilgili  bir açıklama yapmadıkları için, Nakliyat-İş Sendikası Genel Başkanı Ali Rıza Küçükosmanoğlu ile beraber Genel Müdürlüğe bir yetkiliyle görüşmek amacıyla gittik fakat yine Pegasus kendine yakışanı yaptı. Çok değil bundan 2 hafta önce rozetini taşıdığımız ve “AİLE BİREYİ” sayıldığımızı düşündüğümüz şirket aşağıya dahi inmeden, görüşmeden, bizleri polis zoruyla yaka paça dışarı attı. Bu onurlu ve uzun bir mücadele, bizler yıllardır işlerimizi layığıyla yerine getirdiğimiz gibi bu mücadeleyi de haklarımızı alana kadar sürdüreceğiz.

‘KORKMAYIN’

Son olarak eklemek istediğiniz bir şey var mı?

Gökçen Elif Karaltı: Buradan özellikle kabin memuru arkadaşlara söyleyeceklerim; her iki departmanı da deneyimlemiş biri olarak: Korkmayın! Çünkü onlar tam olarak bunu istiyorlar. Yalnızca birlikte bu mücadeleyi sürdürürsek başarılı olabiliriz. Hak ettiğiniz maaş, daha insani çalışma şartları için sendikalı olun, güvenceli olun.

Merhaba, öncelikle sizi tanıyabilir miyiz?

Merhaba, ben Hümay Uygur

‘GECEMİZ GÜNDÜZÜMÜZ OLMADAN ÇALIŞIYORDUK’

Kaç yıldır, bu sektöre hizmet veriyorsunuz? Pegasus’ta çalışma koşullarınız nasıl?

Hümay Uygur: Pegasus Hava Yollarında 5 senedir misafir hizmetleri memuru olarak görev yapmaktaydım. Birbirinden farklı 6 vardiyaya gidiyorduk ve dinlenme sürelerimiz çok kısıtlıydı. Gecemiz gündüzümüz olmadan çalışıyorduk, yeri geldiğinde yemek molalarımızı kısıyorlar ve bazen molalara bile çıkamıyorduk. Asgari ücret civarında bir ücretle çalışıyorduk, bizden sonra ise alınan personeller bizden daha fazla ücretle ise başlatılıyorlardı. Yani bir şirket düşünün ki sürekli yerinizde sayıyorsunuz. Normalde çalıştıkça başka şirkette kıdem alırsınız, maaşınız artar ama bizim maaşımız eski personel olmamıza rağmen yeni giren personellere göre hep düşük kalıyordu. Erkek yöneticilerin kadın çalışanlara bireysel mobing uyguladığı gerçeğini de unutmamak gerek.

‘PERSONELİNE GÜVENMEYEN BİR ŞİRKET’

Nakliyat-İş Sendikası’na üye olma sürecinizi anlatır mısınız?

Hümay Uygur: Kovid-19 salgını sebebiyle bazı durumlarda yakınlarımızın Kovid olmasından dolayı filyasyon ekibi tarafından zorunlu karantinaya alınmamız gerekiyordu. Şahsen ben, ilk önce annem, sonra kendim, en yakın arkadaşım ve tekrar tüm ailemin Kovid olması sebebiyle 4 kez karantinaya girmek durumunda kaldım. Ama yöneticiler elimde test sonuçlarıyla bunu bildirdiğimde bile keyfi olarak karantinaya girdiğimi düşünerek bunu toplantılarda bile dile getirdiler. Personeline güvenmeyen bir şirketten bahsediyoruz, doktor tarafından yazılan raporları bile sorguluyorlar yeri geldiğinde. Bu gibi sebeplerden anayasal hakkımız olan sendikal örgütlenmeye yöneldik.

‘TELEFONLA İŞ AKDİMİZ FESHEDİLDİ’

İşten çıkarılma, direnişe başlama sürecinizi ve bu süreçte neler yaşadığınızı bize anlatabilir misiniz?

Hümay Uygur: 2 Temmuz sabahı bir telefon aramasıyla, iş akdimizin fesh edildiği bilgisi tarafımıza verildi ve yüz yüze görüşme dahi yapılmadı. Ofis dolaplarımızda bulunan kişisel eşyalarımızı almamıza müsaade etmiyorlar, arkadaşlarımız aracılığı ile alabileceğimizi söylüyorlar. Çıkartılma sebebimiz performans düşüklüğü olarak belirtildi ki ellerinde performans düşüklüğüne dair hiçbir somut belge yok. Burada bile hukuksuzluk var. Bu sebeple işten çıkarılan personele tazminat ödemesi yapılması gerekir ancak bunu bile yokuşa sürüyorlar. Sırf Nakliyat-İş Sendikası’na üye olduğumuz için. 2006 yılında yine Pegasus’ta kabin memurluğu için eğitim alan yakınıma, eğitim esnasında “Pegasus Hava yolları sendikaya çok karşı, üye olursanız is akdiniz feshedilir” diye uyarı yapılmış. Bunların hepsi,  gerçekten performans düşüklüğü sebebiyle isten çıkarılmadığımızın birer kanıtı.

Son olarak eklemek istediğiniz bir şey var mı?

Hümay Uygur: Hala çalışan arkadaşlarımızın anayasal hakkı olan DİSK’e bağlı Nakliyat-İş Sendikası’na üye olarak haklarını en iyi şekilde savunmasını ve birlik olmalarını istiyoruz. Kazanacağımıza inanıyoruz, Pegasus Havayolları sendikalı oluncaya kadar vazgeçmeyeceğiz.

Son Haberler