Otizm spektrum bozukluğu (OSB), bireylerin iletişim becerileri ve sosyal etkileşimleri üzerinde farklı etkiler yaratan nörogelişimsel bir durum olarak biliniyor. Otizmli bireylerin konuşma yetenekleri kişiden kişiye değişiklik gösterirken, bazı çocuklar akıcı şekilde konuşabilirken bazıları hiç konuşamayabiliyor.
İletişim Gelişimini Etkileyen Faktörler
Özel Eğitim Öğretmeni Mert Mete Mengi, otizmli çocukların konuşma becerilerinin birçok faktöre bağlı olarak değiştiğini belirtti. Mengi, otizmin şiddeti, bilişsel düzey, sosyal iletişim becerileri, erken müdahale ve duyusal işleme sorunlarının iletişim gelişiminde belirleyici rol oynadığını ifade etti.
Bu gönderiyi Instagram’da gör
Alternatif İletişim Yöntemleri Öne Çıkıyor
Konuşamayan otizmli çocukların da kendilerini farklı iletişim yollarıyla ifade edebileceğine dikkat çeken Mengi, PECS (Resim Değişim İletişim Sistemi), işaret dili ve tablet destekli alternatif iletişim cihazlarının bu süreçte önemli araçlar olduğunu vurguladı.
Erken Müdahale Önemli
Her otizmli çocuğun konuşup konuşamayacağının kesin bir yanıtı olmadığını dile getiren Mengi, “Konuşamamak iletişim kuramamak anlamına gelmez. Erken müdahale, bireysel eğitim planları ve uygun iletişim yöntemleriyle otizmli çocukların kendilerini ifade etmeleri desteklenebilir” dedi.
Özel Eğitim Öğretmeni Mert Mete Mengi